U overweegt een (nieuwe) brand portal of marketingcommunicatie portal aan te schaffen, maar wat kost dat? Wat gaat u er mee doen? En wat kan het u opleveren? Ik kan er een klein boekje over schrijven maar probeer het kort te houden. Na mijn vorige blogs over wat een brand portal is, kan en wat een brand portal kost, in dit blog meer over wat een brand portal kan opleveren.

Wat levert een brand portal of marketing communicatie portal op?

Of u nu veel of weinig functionaliteit wenst in uw brand portal of marketingcommunicatie portal, het gaat natuurlijk om de kosten-baten verhouding. Dat het u meer oplevert dan het kost. Hiervoor moet u dus weten wat u met de portal wilt doen en bereiken, en wat u dat ongeveer kan opleveren. En wat het u nu kost om merkinformatie en bestanden te verspreiden, of om bijvoorbeeld visitekaartjes of een advertentie te laten maken.

En het is niet zo dat duurdere portal ook altijd meer bieden of opleveren. Het principe van duurder is beter gaat in het algemeen wel op, maar u heeft niets aan een hele dure Ferrari onder de marketingcommunicatie portals met dito verzekeringskosten voor het doen van de boodschappen. Of vice versa heeft u te weinig aan een boodschappenauto zonder poespas als u met veel passagiers comfortabel lange afstanden wilt rijden.

Business case

De opbrengsten kunnen kwalitatief en kwantitatief zijn. Het is mogelijk om aan kwalitatieve elementen een prijsindicatie te hangen, maar omdat dat erg organisatie specifiek is laat ik dat hier buiten beschouwing. Afhankelijk van uw situatie zal uw ‘business case’ een aantal elementen bevatten:

Kwalitatieve voordelen

  • Meer aandacht voor en grip op het merk, medewerkers weten (beter) waar ‘hun’ merk voor staat. Gemakkelijker en sneller inwerken en opleiden van nieuwe medewerkers.
  • Correcte en consistente toepassing van het merk en de merkstijl.
  • Leren van en hergebruiken van best-practices. Bijvoorbeeld van campagnes die elders heel goed hebben gewerkt, richtlijnen voor fotografie.
  • Inzicht in voortgang van bestellingen, verloop en deadlines van activiteiten en projecten.
  • Voorraadbeheer: Inzicht in voorraden, minder ‘misgrijpen’.
  • Makkelijk samenwerken met interne en externe partijen.
  • Verminderde afhankelijkheid van leveranciers, dus ook makkelijker kunnen switchen.
  • Faciliteren van centrale inkoop: meer inzicht in de marketingcommunicatie uitgaven en leveranciers.
  • Kortere time-to-market: sneller kunnen inspelen op ontwikkelingen en kortere doorlooptijden van campagnes en projecten. Snel kunnen updaten van materialen en middelen (ook voor het implementeren van een nieuw merk of huisstijl).

Kwantitatieve voordelen

  • Tijd (=geld) besparing door minder zoeken, bellen, mailen, afstemmen, rework, briefen, dubbel werk, et cetera.
  • Creatie van middelen door gebruikers: minder dtp/studio werk, minder correctierondes en ook sneller en toch ‘on brand’.
  • Hergebruik van middelen: minder kosten voor productie van nieuwe middelen en licenties voor gebruik.
  • Betere benutting van middelen. Bijvoorbeeld worden succesvolle foto’s opnieuw gebruikt, evenals ontwerpbestanden voor brochures. En rechten worden correct toegepast, dus minder onverwachte kosten of naheffingen.
  • Kortere time-to-market: Langere productlevenscycli, concurrentievoordeel door sneller kunnen reageren en inspelen.
  • Snellere en goedkopere introductie en implementatie van nieuwe merken, labels en huisstijlen.
  • Besparing op IT kosten: Bij goedkopere of standaardisatie van gebruikte tools minder kosten voor beheer & onderhoud, housing & hosting en voor licenties & functionele aanpassingen.

Voorbeelden

Om u een idee te geven van hoe besparingen te berekenen zijn hieronder twee (eenvoudige, voor grote organisaties kan het tien- of zelfs honderdvoudige besparingen én kosten betreffen) voorbeelden:

Tijdbesparing

  • 10 medewerkers maken en bestellen met de portal zelf wekelijks folders, flyers en brochures
  • Per gecreëerd item 30 minuten besparing aan afstemming, mail en rework
  • En ook 1 uur aan DTP kosten
  • Besparing
    • 10 medewerkers x 52 weken x 0,5 uur a € 50
    • plus 10 medewerkers x 52 weken x 1 uur a € 85
    • is € 56.200 per jaar besparing

Besparing door standaardisatie van oplossingen

  • 4 beeldbanken worden vervangen door één centrale database
  • Per beeldbank € 5.000 per jaar aan kosten:
  • Nieuwe beeldbank kost € 7.500 per jaar en eenmalig € 10.000
  • Besparing
    • 4 beeldbanken a € 5.000 gedurende 5 jaar: € 100.000
    • minus nieuwe beeldbank € 10.000 + € 7.500 voor 5 jaar: € 47.500
    • is € 52.500 besparing in 5 jaar c.q. gemiddeld € 10.500 per jaar

Kosten

Natuurlijk moeten de voordelen worden afgezet tegen de kosten, en afhankelijk van uw wens de ROI en/of terugverdientijd worden bepaald. Voor informatie over de kosten(componenten) verwijs ik u naar een vorig blog.

Samenvatting

Een brand portal of marketingcommunicatie portal kan uw organisatie veel opleveren, van eenvoudig beheer en verspreiding van richtlijnen voor de toepassing van uw huisstijl tot en met in- en overzicht over alle geplande projecten en acties. Ik hoop handvatten te hebben verschaft die u kunt gebruiken om de functionaliteiten die bij uw organisatie passen te selecteren, én om de aanschaf (of uitbreiding) te onderbouwen.

Wat is en kost een brand portal?

Lees dit blog voor meer informatie over wat een brand portal of marketingcommunicatie portal is en kan. En dit blog voor meer informatie over de kosten.

Over de auteur

Jack Issen heeft 15 jaar ervaring met merkimplementatie en merkmanagement, en met selectie en implementatie van IT oplossingen voor merkmanagement. Jack is ervan overtuigd dat de meest succesvolle merken van morgen vandaag al (moeten) denken en (laten) ontwerpen vanuit een “digital first” gedachte. Voor hem is een rebranding een perfect moment om het nieuwe merk juist niet 1-op-1 te implementeren op de “brand touch points” van vandaag, maar na te denken over de “customer brand experience” van morgen.